TOLONG SHARE!!! Ini Kesan Buruk 'Memanaskan' Motosikal

Bagi sebahagian orang, memanaskan motosikal adalah ritual wajib sebelum memandu. Padahal, pada masa ini perkembangan teknologi motosikal saat ini sudah tergolong maju dan tidak memerlukan motosikal dibakar dalam waktu lama di pagi hari. 

Sektor mesin adalah salah satu bahagian yang mendapat sentuhan teknologi terkini dari perkembangan motosikal, demi mengejar kecekapan bahan bakar. Positifnya, enjin dengan teknologi Fuel Injection (FI / suntikan), sudah tidak lagi perlu dipanaskan layaknya motor dengan sistem karburator. 

Hal tersebut dijelaskan oleh Sarwono Edi, Technical Service Training Manager PT Astra Honda Motor (AHM). Menurut Edi, keperluan bahan bakar untuk enjin dengan sistem suntikan sudah diatur oleh Engine Control Module (ECM), jadi tak perlu menarik pemegang gas apabila dipanaskan. 

"Cukup panaskan 30 saat dan maksimum 1 minit dan biarkan pegun. Oli sudah dapat beredar dengan baik pada pusingan mesin pegun. Tidak perlu digeber-geber kerana akan sia-sia, "ujar Edi saat berbincang dengan  KompasOtomotif  beberapa waktu lalu. 

Pemborosan 

Edi meneruskan, bila sering atau terlalu lama memanaskan enjin maka kesan buruknya tentu saja pembaziran bahan bakar. "Terlalu lama memanaskan enjin makan minyak terbuang begitu saja, lebih baik petrol digunakan untuk memandu di jalan." 

Kemungkinan lain, tambah Edi , adalah komponen seperti ekzos akan mengalami panas berlebihan. Ini berpotensi boleh merosakkan cat ekzos tersebut. 

Sekalipun tidak dipanaskan, mesin dengan teknologi suntikan juga sudah siap dibawa memandu. Kecil kemungkinan akan ada gejala mesin tersekat (brebet) kerana kurang panas, seperti yang sering dialami motosikal dengan karburator. 

Buktinya adalah tidak adanya tuil pencekik di mesin suntikan. pada mesin karburator, pencekik digunakan untuk membantu ketika enjin sukar dihidupkan. Edi menjelaskan, motosikal fuel injection tidak memerlukan choke, kerana sudah mempunyai sensor yang mengesan suhu enjin. - [via: otomotif.kompas.com]

Suka dengan ini?
|

loading...
loading...